Så som ofta händer på våren får Rolf och jag frågor om hur man ska tänka när man väljer cykel. En sån tråd blev det nu på Facebook och jag tänkte därför att det är lika bra att samla ihop lite praktiska tips här.
Målgruppen är framför allt tjejer (men killar är välkomna att läsa här också) som vill ha en rejäl cykel med lite kvalitet till allmän cykling: landsväg, cykelväg vid till-och-från-jobbet-pendling, kanske lite grusvägar. Man vill ofta inte ha en ren landsvägshoj och inte heller en mountainbike. Men den gamla tunga treväxlade rishögen är så tungcyklad. Hur ska man tänka?
En tjejcykel är inte samma sak som en cykel för tjejer. Här kommer de viktigaste tipsen till dig som går i cykeltankar:
- Besök en affär med kunnig personal, inte en sån där billig butik där de knappt vet hur man skruvar ihop cykeln när man plockat ur den ur pappkartongen.
- Snåla inte. En lite dyrare cykel är troligen lättare (viktigt både när man cyklar, när man ska lyfta cykeln över hinder och när man ska få upp den på biltaket) och har bättre komponenter. Med komponenter avses framför allt växlar, nav och bromsar. Särskilt de komponenter som sitter lite dolda kompromissar man med vad gäller kvalitet på de billigare hojarna. Tänk också på att vissa cyklar säljs med färdigmonterade skärmar och pakethållare. Andra cyklar säljs utan. Var då beredd att lägga på en tusenlapp eller så om du vill ha dessa grejer. Och vem vill inte slippa lera på ryggen och i ansiktet? Eller ha nånstans att sätta fast väskan?
- Köp en bra sadel, byggd för kvinna. Känns sadeln hård och okomfortabel redan vid provcyklingen kanske du ska be att få uppgradera redan vid köpet. Det blir antagligen billigare än att byta sadel efteråt. Personligen gillar jag denna typ av sadlar, som är anpassade efter den kvinnliga anatomin.
- Köp en cykel med ordentligt med växlar. Typ 24 eller 27. Argumentet ”jag behöver inte så många växlar, min gamla cykel har bara tre” duger inte. När man väl kommit över tröskeln med en sådan cykel (tar cirka en timme) så inser man hur skönt det är att kunna snäppa ner växel efter växel ju högre upp man kommer i backen. Och efter kurvan, där man trodde att det äntligen skulle plana ut, kommer ytterligare en brant – yes, jag kan växla ner lite till. Skillnaden mellan att cykla och gå uppför jobbiga backar, helt enkelt.
- En tjejcykel är alltså inte samma sak som en cykel för tjejer. Försök hitta en med tjejram, så man inte behöver sträcka ut sig för allt vad man är värd när man ska böja sig framåt. Med tjejram menar jag inte att de nödvändigtvis är avsedda för folk med kjol, utan att rammåttet är kortare på längden. Om man vill ha lätt insteg och kunna cykla med kjol får man en aningen svajigare cykel än om man väljer en med överrör. En smaksak.
- Be att få provcykla den eller de du fastnar för. Det kan skilja en hel del i geometri, hur upprätt man sitter, vilken utväxling man får på pedalerna, hur lätta de är med tjejhänder att bromsa och växla, osv. Lite går ju att justera, men ju bättre den känns från början, desto större chans att du kommer att gilla den på sikt. Och när du provcyklar, cykla då inte bara den platta gatan fram, utan leta upp en rejäl backe och känn hur det funkar att växla (uppförsbacke) och bromsa (nerförsbacke).
- Fundera en del över styret. Dels ska växlar och bromsar fungera för tjejhänder (är ofta anpassade efter killar med större grepp), och köper du en cykel med ett rakt MTB-styre kanske det behöver sågas av några centimeter i båda ändarna, eftersom tjejer ofta har smalare axlar än killar.
Ett annat, mycket trevligt alternativ, är ett så kallat fjärilsstyre, av holländskt ursprung. Det är särskilt skönt om man cyklar lite längre distanser och behöver kunna byta grepp emellanåt för att inte domna bort i händerna.
I Sverige är det tyvärr inte så vanligt att man hittar cyklar med färdigmonterade fjärilsstyren. Det är dock inte särskilt svårt att köpa ett via webben och eftermontera det. Klart värt besväret om inte butiken kan stå till tjänst med den tjänsten. - Köp ett rejält lås. Lås är tunga, klumpiga och dyra, men tyvärr nödvändiga.
- Ska du cykla med hund har jag redan tidigare jämfört ett par olika sätt att sätta fast hunden på ett säkert sätt vid cykeln, så att man har båda händerna fria för bromsning och växling.
Till sist ett par exempel på cyklar jag tycker ser bra ut och som jag definitivt skulle titta närmare på om det var dags för mig att köpa ny cykel. Nyckelordet för att få handlaren att visa fram dessa är ”crossover”:
Mer info: http://www.cykloteket.se/specialized-crossover-elite-disc-dam-urban/19805/produkt.html
Mer info: http://www.cykloteket.se/trek-73-disc-urban-dam/17996/produkt.html
Lycka till med köpet! Och hör gärna av dig hit om vad det blev för något.
15 april 2013 at 20:34
Har du några råd angående dämpad framgaffel – behöver man verkligen det?
15 april 2013 at 21:08
Tja, det finns för- och nackdelar med det. Det bästa är att provcykla med båda delarna så känner du skillnaden. På plussidan blir det ju mycket mjukare med ojämnheter som trottoarkanter, rötter och stenar. På minussidan blir det litet mer motstånd när man kämpar i uppförsbackarna, liksom lite svampigare att trampa. Ger å andra sidan extra motion. Sen finns det ju cyklar som har dämpning i sadelstolpen istället, kan vara en billigare kompromiss. Räkna med att en skaplig dämpare fram höjer priset på cykeln med närmare en tusenlapp, minst 700 iallafall. Vi har inte dämpare på våra vardagscyklar/semestercyklar, däremot på skogscyklarna. Riktigt kul att cykla på dem, men mycket jobbigare (jag har dämpat både fram och bak på min). När man väl vant sig väjer man inte längre för stenarna och rötterna på skogsvägen, utan söker sig snarast till dem. 🙂 (Inom rimliga gränser då.)
Cyklarna utan dämpning kan ibland istället kännas lite stela och stumma. Det beror lite på hur geometrin är utformad, men också på att gamla järncyklar har lite mer inbyggd svikt i sig än moderna aluminiumcyklar. Än en gång: bäst är att prova. Jag tycker t.ex. att Scott inte har känts lika bra som Trek och Specialized. Men det är ju min upplevelse, och någon annan kan tycka tvärtom.
En annan sak som jag glömde ta med i listan, men som är självklar och viktig – en bra hjälm!
5 juli 2013 at 20:32
En sån här blev det: http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/town/dual_sport/neko/neko_sl/
Sadeln behöver nog bytas, men annars kändes provcyklingen bra.
5 juli 2013 at 20:42
Vilken kool cykel! 🙂 Hoppas du får stor glädje av den, den ser verkligen häftig och skön ut. Var hittade du den?
5 juli 2013 at 20:43
Förresten, sadlarna behöver nästan alltid bytas. De som sitter på är bara billiga obligatorier. Rekommenderar varmt en med hål i.