Jag har ju klagat på DHL tidigare, som när de fick buda över närmare ett halvt ton golvplank på grund av de klantat till sig. Nu är det dags igen.
Jag visste ju att min nya specialgjorda ytterdörr från Småland skulle skickas med DHL, men tröstade mig med att det väl inte kunde hända nåt ytterligare en gång. Firman berättade i måndags att dörren nu skickats från dem och när jag inte hört av DHL på onsdagen spårade jag försändelsen till Rosersberg. Jodå, de skulle leverera den till Olsborgsvägen.
–Va? Nej! sade jag. Till Torsholma! Men se det gick inte för det stod Olsborgsvägen på fraktsedeln. Jag fick kontakta avsändaren för att denne skull ändra leveransadressen.
–Och varför har jag inte fått nån sms-avisering? undrade jag sen när denna första irritation hade retts ut. De hade inte fått något mobilnummer, var svaret.
Jag kontaktade omgående min småländska dörrleverantör och fick veta att de visst använt min nya adress och lämnat med mobilnumret. (Det där med adressen är jag faktiskt nu i efterhand lite tveksam till för nu har det anlänt en faktura också ställd till Olsborgsvägen.) Iallafall bad han mig mejla den rätta adressen så skulle han se till att vidarebefordra den till DHL.
Jag gjorde så och fick (tack och lov!) en kopia på det mejl han sedan omgående skickade till Rosersberg. Det var igår torsdag kl 10.44.
Idag fredag undrade jag så varför jag fortfarande inte hört av DHL för en överenskommelse om leverans. Jag nådde efter typ tre samtal till olika personer fram till dem och berättade hela ärendet.
–Men, säger mannen, jag måste kolla var försändelsen befinner sig. Det står här att den gått tillbaka till Halltorp!
Att säga att jag höll andan är en underdrift. Jag var nog närmast lika skogsgrön i nyllet som den dörr som aldrig levereras.
Han kom tillbaka igen.
–Jodå, den har gått tillbaka till Halltorp! Jag ifrågasatte deras kompetens och hänvisade till det mejl som jag ju fått en kopia på. Mannen gick och pratade med den kvinna som tagit emot mejlet och lagt in returuppgifterna i deras datorsystem.
–Hon säger till mig att det står att den skulle tillbaka, säger han till slut.
Detta kunde jag ju med emfas förneka eftersom jag visste exakt vad det stod i mejlet. Till slut sade han att kvinnan skulle ringa upp mig, vilket hon gjorde efter en stund.
Hon bad nu om ursäkt och erkände att hon läst fel, hade bara sett avsändarens standardsignatur och inte hänvisningen till min adress lite längre ned i mejlet. Ursäkten hindrar nu inte faktum: dörren har blivit en svängdörr och är nu på väg ner till Småland för att där åter vända tillbaka till Uppland.
–Den transporten blir på vår bekostnad, förstås, avslutade hon. Jag var artig nog att bita ihop om att jag hoppades att det skulle bli i form av avdrag på hennes lön. Nu får vi väl se om denna välberesta dörr kanhända anländer nästa vecka eller så.
25 oktober 2013 at 17:46
Men hjälp… Hur inkompetenta får de bli?? Vi har iofs haft mer strul med UPS än med DHL men jag förstår inte hur det kan vara så svårt att få fram saker till rätt adress… 🙁
25 oktober 2013 at 18:46
Jaså, UPS har jag inte fått så mycket av nu i samband med ombyggnaden. Men DHL presterar konsekvent på samma nivå hela tiden… 🙁
25 oktober 2013 at 18:41
DHL – Dåliga HemLeveranser?
25 oktober 2013 at 18:45
Men ja! Låt oss ha en liten tävling i den mest kreativa uttydningen av förkortningen. Min rubrik var bara starten på det hela. 🙂
31 oktober 2013 at 21:47
Du Hämtar Leveransen?
1 november 2013 at 10:08
Ja, den var bra! Eller inte… men sann! Fast enligt uppgift är det inte lätt heller att hämta ut direkt hos dem i Rosersberg. 😐
1 november 2013 at 10:20
Du Handlägger Leveransen! (Eftersom ansvarsbiten verkar ligga på kunden.)
1 november 2013 at 12:13
Jaaaa! Det skulle de kunna ha som slogan! 😀